Hoe bouw je een positieve bedrijfscultuur volgens ElmosExpert

Zo bouw je een positieve bedrijfscultuur

ElmosExpert lanceerde onlangs een LinkedIn-poll met de vraag: ‘Waar moet jouw bedrijf op inzetten als het morgen ook succesvol wil zijn?’. Meer dan de helft (56%) van de deelnemers vindt een positieve bedrijfscultuur veruit het belangrijkst. Gevolgd door opleidingen (28%), loon en extralegale voordelen (11%) en interne mobiliteit (6%). Maar wat is dat precies, een positieve bedrijfscultuur? En vooral: hoe creëer je die als bedrijf? Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen.

Succes behaal je niet alleen. Als bedrijf heb je de hulp nodig van een team enthousiaste, getalenteerde medewerkers. Een van de efficiëntste – en eenvoudigste – manieren om die te vinden én te behouden, is een positieve bedrijfscultuur creëren. Ja, dat vraagt tijd, middelen en skills. Nee, het is niet zo moeilijk als je misschien denkt.

Voordelen

Een positieve bedrijfscultuur is er een die prioriteit geeft aan het welzijn en de tevredenheid van werknemers, de balans tussen werk en privéleven bevordert en zinvol werk biedt dat gebaseerd is op samenwerking, communicatie en collectieve doelen. Tot zover de theorie. Maar wat levert dat op in de praktijk? Heel wat.

  • Minder stress. Hoger moraal. Wist je dat de gemiddelde werknemer naar schatting meer dan 13 jaar van zijn leven op het werk doorbrengt? En dat meer dan de helft zich na een werkdag lichamelijk uitgeput voelt? Bedrijven met een sterke bedrijfscultuur hebben over het algemeen minder gestresseerde werknemers, wat zowel hun gezondheid als productiviteit ten goede komt.
  • Teamwork en communicatie. Een positieve bedrijfscultuur bevordert sociale interactie, teamwork en open communicatie. Teams die vertrouwen hebben en dezelfde visie op succes, kunnen verbluffende resultaten neerzetten.
  • Betere rekrutering. Net als mensen, hebben ook bedrijven een reputatie. Vooral online. Wie ‘een slechte naam’ heeft, zal het moeilijk hebben om toptalent aan te trekken en te behouden. En dat is des te belangrijker tijdens deze coronacrisis, nu bedrijven worstelen om hun wendbaarheid en operationele continuïteit te behouden met nieuwe medewerkers en teams op afstand.
  • Loyalere werknemers. Gelukkige werknemers zijn productiever, gezonder en veel loyaler aan hun bedrijf. Niet onbelangrijk, als je weet dat bedrijven wereldwijd elk jaar vele biljoenen verliezen door vrijwillig verloop.

Vijf gouden tips

Een van de beste dingen aan het bouwen van een positieve bedrijfscultuur is dat het kan met elk budget, ongeacht de grootte of de sector van het bedrijf. Hier zijn alvast 5 hands-on tips om mee aan de slag te gaan.

  • Bevorder welzijn. In veel opzichten is het welzijn van werknemers de basis voor een positieve bedrijfscultuur. Mensen moeten zich op hun best voelen – fysiek, mentaal én emotioneel – om te kunnen bijdragen aan die positieve cultuur. Zorg er dus voor dat jouw medewerkers de nodige middelen krijgen om zo gezond mogelijk te leven, zowel op als buiten het kantoor. Denk aan verzekeringen, toegang tot counseling, gezonde voeding en snacks, sport- en ontspanningsruimtes…
  • Geef betekenis. Betekenis en inhoud zijn belangrijker dan ooit op de werkplek. Ze zijn onmisbaar voor de tevredenheid van je werknemers en voor een gezonde bedrijfscultuur. Creëer een mission statement en kernwaarden, en deel die met je medewerkers. Geef hen concrete voorbeelden van hoe hun rol een positieve impact heeft op het bedrijf.
  • Creëer doelen. Geen bedrijfscultuur zonder duidelijke doelstellingen. Het creëren van een bedrijfsdoel brengt werknemers samen en geeft iedereen iets concreets om naartoe te werken, in plaats van alleen maar een loonfiche.
  • Stimuleer sociale contacten. Relaties op de werkvloer zijn een essentieel onderdeel van een positieve bedrijfscultuur. Als werknemers hun collega’s nauwelijks kennen en zelden met elkaar in contact komen, kan er onmogelijk een sterke cultuur groeien. Geef je medewerkers dus de mogelijkheden voor sociale interacties. Denk aan etentjes, happy hour-events, sportactiviteiten of zelfs een boekenclub om de boel op gang te krijgen.
  • Luister. Goed luisteren naar je werknemers en hen het gevoel geven dat hun stem gehoord wordt, is een van de gemakkelijkste manieren om een positieve bedrijfscultuur op te bouwen. Volgens een uitgebreide enquête van CultureIQ, een toonaangevend platform voor bedrijfscultuurbeheer, heeft 86% van de werknemers bij bedrijven met een sterke cultuur het gevoel dat het management naar hen luistert. Bij bedrijven zonder sterke cultuur is dat slechts 70%.

Conclusie

Investeren in de tevredenheid, het welzijn en het geluk van je werknemers is ook een investering in het welzijn en de prestaties van je bedrijf. Door een positieve omgeving te creëren, te focussen op communicatie en samenwerking, en ervoor te zorgen dat de waarden van je bedrijf aantrekkelijk zijn voor – en gedeeld worden door – je personeel en klanten, creëer je een cultuur die je bedrijf helpt te bloeien, groeien en innoveren.

Deelnemen aan een poll op LinkedIn? Bekijk onze LinkedIn-pagina!

Net als Johan via ons Try & Hire-model aan de slag als Back-end Developer?